Wat is gevarieerde voeding?

laatst gewijzigd op 16-03-2011

Gevarieerde voeding houdt u vitaal

Mensen, die rond 1950 geboren zijn, weten als geen ander, dat er op het gebied van voeding veel veranderd is. Wie had durven denken, dat schorseneren bijna zouden verdwijnen uit het dagmenu? Jonge mensen kennen rode bieten alleen uit potjes en denken dat chocoladevla uit de fabriek komt. De relatie melk met de koe is niet meer van zelfsprekend. Gemaksvoedsel, kant- en klaarproducten en halffabricaten krijgen gedurende de week de overhand en in het weekend wordt er in het ene gezin zeer uitgebreid gekookt en getafeld, terwijl de andere familie kiest voor iets gemakkelijks. Dit betekent meestal soep met brood of iets van de snackbar. Een maaltijd zonder groente, zoals patat met een kroket wordt normaal gevonden. Wist u dat....Nederlanders veel te weinig groente eten, slechts 20% haalt de aanbevolen 200 g per dag.

Gezond ouder worden
Ouderdom komt weliswaar met gebreken, maar een goed voedingspatroon kan een substantiële bijdrage leveren aan de gezondheid. Een optimaal voedingspatroon kan de kwetsbaarheid van ouderen aanzienlijk beperken. Wie wil niet fit en actief blijven en zo lang mogelijk zelfstandig in goede conditie leven, zelf een eigen potje koken en genieten van een goede maaltijd, nu daar tijd voor is? Vaak heeft deze generatie meer geld te besteden nu de kinderen de deur uit zijn. Heerlijk, meer tijd (en geld) voor een nieuwe hobby; koken en misschien reizen (rond bijv. de Middellandse zee).

Mediterrane voeding
Griekse yoghurt is zo’n product dat nog steeds bestaat en stamt uit de tijd van Hippocrates. Tot op de dag van vandaag is yoghurt in de landen rond de Middellandse zee een populair product. Er zijn talloze recepten waar yoghurt of verse kaas in verwerkt zijn, zowel voor het ontbijt, lunch als warme maaltijd.

Zuid-Europeanen drinken van oudsher wijn bij de maaltijd, eenvoudigweg omdat zij dit produceren. Het is aangetoond, dat matige drinkers langer leven dan geheelonthouders. Opvallend is dat er nog steeds weinig zoetigheid tussen de maaltijden gebruikt wordt. Nagerechten en taart horen bij feesten en verjaardagspartijen.

Variatie
Afwisseling is heel belangrijk en in Nederland goed te realiseren. Er is geen land waar meer en mooiere producten worden geproduceerd en geëxporteerd. Elke dag hetzelfde eten gaat vervelen en kan leiden tot partiële tekorten. Voedingsmiddelen verschillen van samenstelling. Vitamines en mineralen werken het best in combinatie met andere voedingstoffen, een goede mix is belangrijk. Een evenwichtige maaltijd bevat onder andere vezels, vet en eiwit. Vezels komen uit groenten en fruit, vet om in te bakken of een handje noten tussendoor en eiwit zit in  vlees, vis, gevogelte, eieren, melk, kwark of  yoghurt en in peulvruchten (zoals bijvoorbeeld doperwtjes en bonen).


Dagmenu
Een ontbijt met yoghurt,muesli en vruchten kan worden afgewisseld met volkoren boterhammen met kaas en tomaat en een vrucht toe. Bij de lunch groente in de vorm van soep met extra groente, een salade of wat rauwkost op de boterhammen. De avondmaaltijd bestaat uit geroerbakte groente en een stukje vlees,vis of kip, aangevuld met aardappelen, pasta of rijst. Een zuiveltoetje met verse vruchten completeert de gezonde maaltijd en voor de liefhebber is er ook plaats voor een glas wijn.

Wokken
De tijd van geel gestoofde gare spruitjes is voorgoed voorbij. De in water oplosbare voedingsstoffen gaan op deze manier verloren. Kort koken in weinig water of wokken is een goede, snelle en vooral smaakvolle oplossing. De wok komt oorspronkelijk uit de oosterse keuken, maar is een onmisbaar onderdeel voor een gezonde kookwijze. Het leuke aanwokken is dat alles bij elkaar past en er geen ingewikkeld recept nodig is. Alle verse ingrediënten (natuurlijk harmoniëren qua kleur, geur en smaak) zijn bruikbaar en iedereen kan het wokken leren. Groenten vormen het hoofdbestanddeel. Donkergroene en helder gekleurde groenten zoals broccoli, kool, spruitjes, paprika’s en tomaten, maar ook de uienfamilie zoals knoflook, uien, bosuitjes, prei en bieslook beschermen tegen veroudering en ziekten.

Tzatziki
2 dl. Griekse yoghurt, 2 theelepels citroensap, 1 eetlepel olijfolie, 2 teentjes uitgeperste knoflook, peper en zout en 1 geraspte komkommer.
Laat de komkommer goed uitlekken met zout. Meng de overige ingrediënten door elkaar en voeg de geraspte komkommer toe. Maak de Tzatziki op smaak af met vers gemalen peper. Het is een heerlijk fris gerechtje bijgeroosterd vlees en wokgerechten.

Vitaliteit en gezelligheid
Eten levert niet alleen calorieën en essentiële voedingsstoffen.  Eten heeft nog een andere belangrijke rol in het leven; het voedt u op een andere manier. Het draagt bij aan een positieve kijk op het leven doordat het een aangename bezigheid is. Een goede maaltijd streelt niet alleen de tong, maar ook de ziel. Eten is iets om naar uit te kijken, zeker voor mensen in een instelling, maar ook voor hen die zelfstandig wonen geeft het structuur aan de dag. Samen eten is gezellig, maar voedsel mag niet verward worden met gezelligheid. Alleen op de bank de koektrommel leeg eten is echt niet gezellig, dat vult de eenzaamheid of compenseert frustratie. Eten levert u de voorpret van het kiezen en boodschappen doen, koken heeft iets spannends, opwindends en prikkelt de creativiteit. Gezond en gevarieerd eten houdt u vitaal.